Το αγαπημένο μας ποδήλατο γιορτάζει!

    Η 3η Ιουνίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου (World Bicycle Day), με απόφαση του ΟΗΕ από το 2018. Το ποδήλατο γιορτάζει! Το ποδήλατο αποτελεί το πιο προσιτό, εύκολο στη χρήση και…

    World-Bicycle-Day-Plaisio-Blog-5
    Η 3η Ιουνίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου (World Bicycle Day), με απόφαση του ΟΗΕ από το 2018. Το ποδήλατο γιορτάζει! Το ποδήλατο αποτελεί το πιο προσιτό, εύκολο στη χρήση και φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο. Εδώ και πάνω από 2 αιώνες δείχνει το δρόμο για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, με την απαραίτητη οικολογική συνείδηση. Μπορείς να κινηθείς στην πόλη, στο βουνό ή να το έχεις μαζί σου στις διακοπές, απολαμβάνοντας τα οφέλη του. Παράλληλα, δεν γίνεται να έχεις ξεχάσει τις βόλτες που έκανες μικρός με το ποδήλατο και κυρίως τις πτώσεις από αυτό!

    Η ιστορία του ποδηλάτου

    Το αγαπημένο μας ποδήλατο γιορτάζει! Το ποδήλατο επί της ουσίας είναι συλλογική εφεύρεση, με την πρώτη του εμφάνιση να τοποθετείται χρονικά το 1750 στη Νυρεμβέργη. Η συγκεκριμένη κατασκευή ήταν ιδιαίτερα λιτή, κατασκευασμένη από ξύλο, χωρίς πετάλια και τιμόνι. Το 1817 στη Γερμανία, ο βαρόνος Καρλ Φον Ντράις επιθυμούσε ένα μεταφορικό μέσο για τις βόλτες στους κήπους του. Αποφάσισε να κατασκευάσει την «Draisienne», το δικό του ξύλινο ποδήλατο, το οποίο σε σχέση με το πρώτο διέθετε τιμόνι. Το όνομα προφανώς προήλθε από το επώνυμο του βαρόνου σε γαλλική απόδοση, ενώ για να κινηθεί έπρεπε ο αναβάτης να σπρώχνει με τα πόδια προς τα πίσω. Την επόμενη χρονιά στη Μεγάλη Βρετανία, ο Ντένις Τζόνσον πήγε την «Draisienne» ένα βήμα παρακάτω, αντικαθιστώντας πολλά ξύλινα κομμάτια με μεταλλικά. Ωστόσο, το 1839 στη Σκωτία ο Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει τη «Velocipede», εισάγοντας για πρώτη φορά τα πετάλια. Τα είχε συνδέσει με την πίσω ρόδα, έστω και χωρίς αλυσίδα. Πλέον τα πόδια του αναβάτη σταμάτησαν να έρχονται σε επαφή με το έδαφος για να κινηθεί το ποδήλατο. Το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ τροποποιεί το σχέδιο της «Velocipede», συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό. Στη συνέχεια θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δηλαδή τα μετέπειτα ελαστικά. Για να φτάσουμε στο 1870, όταν οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλιαμ Χίλμαν σχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Η ταχύτητα του άγγιζε τα 24 χλμ./ώρα, εξαιρετική επίδοση για την εποχή. Το μοντέλο ονομάστηκε «Ariel» και ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Ωστόσο, λόγω του μεγάλου μεγέθους του μπροστινού τροχού και της υψηλής θέσης της σέλας, δεν ήταν και τόσο ασφαλές.

    Το ποδήλατο όπως το ξέρουμε σήμερα

    Το αγαπημένο μας ποδήλατο γιορτάζει! Το 1885 αποτελεί τη χρονιά ορόσημο για την τελική μορφή του ποδηλάτου. Τότε κατασκευάστηκε το μοντέλο «Rover», το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο, από τον Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιό του Τζέιμς Στάρλεϋ. Πλέον το ποδήλατο διαθέτει δύο ρόδες ίδιου μεγέθους, αλυσίδα που κινεί την πίσω ρόδα, καθώς και μεταλλικές ακτίνες. Ενώ προστέθηκαν και η σαμπρέλα με τις ταχύτητες. Την ίδια χρονιά (1885) το ποδήλατο πραγματοποιεί και την πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα! Στη συνέχεια, το 1947 ο μεταλλικός σκελετός αντικαταστάθηκε από αλουμίνιο, ενώ το 1970 μας συστήνεται το δημοφιλές Mountain Bike. Το ποδήλατο που όλοι αγαπήσαμε!

    Το ιδανικό μέσο μετακίνησης

    Το αγαπημένο μας ποδήλατο γιορτάζει! Αυτή τη στιγμή, σε αρκετές πόλεις ανά την υφήλιο προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικό μέσο μετακίνησης. Το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη, αποτελούν τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Στην Ελλάδα η χρήση του -προς το παρόν- βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, κυρίως λόγω έλλειψης υποδομών (ποδηλατόδρομοι). Ωστόσο είναι δεδομένο ότι θα αποτελέσει την κατάλληλη λύση για την μετακίνηση σε μεγάλες πόλεις, μειώνοντας τα κυκλοφοριακά προβλήματα.