Plaisio Blog

Δημιουργικό παιχνίδι: Έξυπνες προτάσεις για γονείς και παιδιά!

Με την βοήθεια του παιχνιδιού δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματά τους, να αναπτύξουν τη φαντασία τους και να βελτιώσουν παράλληλα τις δεξιότητες τους!

Επίσης, είναι ένας μοναδικός τρόπος τα παιδιά να δημιουργήσουν μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας με του γονείς, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους και να μάθουν τρόπους συμπεριφοράς μέσω της μίμησης. Η δημιουργική ώρα του γονέα με το παιδί και η σωστή επιλογή του παιχνιδιού, ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης που βρίσκεται, βοηθά στην ομαλή ανάπτυξη και στην ενίσχυση τομέων, όπως η συναισθηματική νοημοσύνη και η αισθητηριακή επεξεργασία.

Παρακάτω θα δούμε με ποιον τρόπο οι γονείς με τη σωστή επιλογή παιχνιδιού, μπορούν να περάσουν δημιουργικές και παραγωγικές ώρες με το παιδί τους!

Δημιουργική απασχόληση

To παιδί μαθαίνει εύκολα και διασκεδαστικά μέσω του παιχνιδιού. Η δημιουργική ώρα που περνάει ο γονέας με το παιδί το βοηθάει να αναπτύξει τη  φαντασία του, να εκφράσει τα συναισθήματά του και ταυτόχρονα να αναπτύξει δεξιότητες.

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, έχουν ανάγκη από παιχνίδια με απλή μορφή, με έντονα χρώματα και ενδιαφέροντα σχήματα, για να προσελκύσουν την προσοχή τους και να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες, όπως την λεπτή κινητικότητα. Στη ηλικία αυτή προτείνουμε τους γονείς να παίζουν στο πάτωμα και να υπάρχει η συμμετοχή και η ενθάρρυνση του γονέα.

Ένα διασκεδαστικό και ταυτόχρονα εκπαιδευτικό παιχνίδι για αυτήν την ηλικία είναι ένας κύβος δραστηριοτήτων με διάφορα σχήματα στο οποίο καλείται το παιδί να τοποθετήσει σωστά στα αντικείμενα. Το παιχνίδι αυτό βοηθάει στον σωστό συντονισμό χεριών – ματιών, φέρνει σε επαφή το παιδί με τα πρώτα σχήματα και χρώματα και ενισχύει τη λεπτή κινητικότητα.

Επίσης, παιχνίδια που αναπαριστούν ζωάκια και απλές φιγούρες, θα βοηθήσουν το παιδί να ενισχύσει την φαντασία, την δημιουργικότητα του και να αναπτύξει το συμβολικό παιχνίδι. Προτείνουμε να αφήσετε αρχικά το παιδί να έρθει σε επαφή με το παιχνίδι για να εξοικειωθεί μαζί του.

Στη συνέχεια δείξτε στο παιδί πώς μπορεί να παίξει σωστά και αφήστε το ανακαλύψει τον δικό του τρόπο παιχνιδιού. Δημιουργείστε φανταστικές ιστορίες με τις φιγούρες και ενθαρρύνετε το παιδί να φτιάξει τη δική του ιστορία. Μη ξεχνάτε να το επιβραβεύετε συχνά και να το αφήνετε ελεύθερο να εκφραστεί.

Να θυμάστε επίσης ότι το παιχνίδι λειτουργεί, καθώς το παιδί έχει την δυνατότητα να εκφράσει βαθύτερα συναισθήματα και σκέψεις όπως το άγχος, ο θυμός, η αδερφική ζήλεια. Σε ένα περιβάλλον που αισθάνεται ασφάλεια και ηρεμία, του δίνεται η δυνατότητα να εξωτερικεύσει τα συναισθήματα του, τους φόβους του και να τα μοιραστεί με τους γονείς ή με κάποιον άλλον ενήλικα που εμπιστεύεται.

Οι προτάσεις μας: tikl Ξύλινος Κύβος Δραστηριοτήτων, tikl Ξύλινη Κιβωτός Του Νώε.

Εκπαιδευτικό παιχνίδι για όλους!

Η συμμετοχή των γονέων στο παιχνίδι του παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντική για την συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, την ενδυνάμωση της σχέσης γονέα – παιδιού αλλά και την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών.

Καθώς το παιδί μεγαλώνει αναπτύσσει και διαφορετικές δεξιότητες. Από την ηλικία των τριών, τα παιδιά αναπτύσσουν με γρήγορο ρυθμό την ομιλία, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται καλύτερα έννοιες όπως οι αριθμοί αλλά και ενισχύεται η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων.

Ταυτόχρονα σε αυτήν την ηλικία που τα παιδιά αρχίζουν να γίνονται πιο ανεξάρτητα, συχνά αμφιβάλλουν για τις δυνατότητες τους και χρειάζονται την επιβεβαίωση και το κίνητρο των γονέων. Σε αυτήν την ηλικία προτιμούνται παιχνίδια όπως παζλ με λίγα κομμάτια, κύβους, κούκλες, φιγούρες δράσεις και εκπαιδευτικές δραστηριότητες με αριθμούς και χρώματα.

Προτείνουμε τους γονείς να περάσουν δημιουργικά τον χρόνο τους με κάποιο εκπαιδευτικό παιχνίδι που να συμπεριλαμβάνει αριθμούς και σχέδια. Δείξτε αρχικά στο παιδί τους αριθμούς και εξηγείστε του την σειρά. Ζητήστε του μετά να βάλει τους αριθμούς στην σειρά.

Εάν κάνει λάθος, μην του ασκήσετε κριτική, αντιθέτως ενθαρρύνεται το να προσπαθήσει ξανά. Με αυτόν τον όμορφο και διασκεδαστικό τρόπο θα έρθει σε πρώτη επαφή με τους αριθμούς, τα σχήματα, τις χωρικές έννοιες, θα αναπτύξει κριτική σκέψη και θα ενισχύσει ταυτόχρονα την αυτοπεποίθησή του.

Οι προτάσεις μας: tikl Ξύλινη Εκπαιδευτική Βάση Δραστηριοτήτων, tikl Ξύλινο Εκπαιδευτικό Παζλ Φίδι.

Ζωγραφική και χειροτεχνίες

Yλικά που χρειαζόμαστε:

Η ζωγραφιά ενός παιδιού, υποστηρίζουν οι ειδικοί, ότι είναι μια μορφή έκφρασης και εξωτερίκευσης των συναισθημάτων. Τα παιδιά από μικρή ηλικία, επικοινωνούν μέσα από το σχέδιο και μπορούν να αποκαλύψουν συναισθήματα που δεν είναι εμφανή στον γονέα.

Μια αλλαγή στην καθημερινότητα του, δυσκολία προσαρμογής στο σχολείο, θυμός ή απογοήτευση και άλλα συναισθήματα μπορούν να εκφραστούν μέσα από την ζωγραφιά των παιδιών. Προτείνουμε στους γονείς να έχουν πάντα σε ένα εμφανές σημείο ένα μπλοκ ζωγραφικής και μερικούς μαρκαδόρους ή ξυλομπογιές.

Πρόταση για δημιουργική ώρα απασχόλησης με ζωγραφική για τα παιδιά όλων των ηλικιών:

Χρειάζεστε ένα μπλοκ ζωγραφικής, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές ή τέμπερες. Αφήστε ελεύθερο το παιδί να επιλέξει τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσει αλλά και το θέμα που θα επιλέξει. Ενθαρρύνετε το παιδί να χρησιμοποιήσει την φαντασία του. Βοηθήστε το όταν δείτε ότι το έχει ανάγκη και τονίστε ότι σημασία έχει να διασκεδάσει και να εκφραστεί ελεύθερα.

Αφού ολοκληρώσει την ζωγραφιά, μπορείτε να το ρωτήσετε τι αντιπροσωπεύει η ζωγραφιά και για ποιο λόγο επίλεξε το συγκεκριμένο θέμα. Εάν μπορέσει να δώσει μία απάντηση, μπορείτε να συζητήσετε γύρω από αυτό το θέμα και τα συναισθήματα που μπορεί να έχει.

Επίσης με τις τέμπερες μπορείτε να μάθετε με διασκεδαστικό τρόπο τα χρώματα στο παιδί αλλά και να αναμείξετε χρώματα δημιουργώντας τις δικές σας αποχρώσεις και ενισχύοντας ταυτόχρονα τη φαντασία και την δημιουργικότητα του παιδιού. Τέλος επιβραβεύστε το παιδί και δείξτε του ότι εκτιμάτε την προσπάθειά του.

Λίγα λόγια για τη συντάκτρια μας:

Ντιούδη Ηρώ MSc (Ψυχοθεραπεία παιδιών και εφήβων), παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος Α.Π.Θ, Μέλος ΕΛΨΕ.

Επικοινωνία: Τσιμισκή 44, τηλ. 231 600 8434, www.psychology-playtherapy.gr

Β. Ορφανίδης