Plaisio Blog

29 Ιανουαρίου: Γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Παζλ!

Η 29η Ιανουαρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Παζλ, μια ανεπίσημη γιορτή για ένα από τα πιο διαχρονικά παιχνίδια όλων των εποχών, μία πραγματική πρόκληση για το μυαλό και το σώμα.

Ανεξαρτήτου φύλλου και ηλικίας, όλοι, κάποια στιγμή της ζωής μας, έχουμε καταπιαστεί με την συναρμολόγηση ενός πάζλ. Η συναρμολόγηση του είναι μία διασκεδαστική και συνάμα εκπαιδευτική διαδιακασία, ενώ η ολοκλήρωση του ισοδυναμεί με την επίτευξη ενός μεγάλου στόχου – κυρίως στα μάτια των μικρών παιδιών, γεγονός που τους δίνει μεγάλη ικανοποίηση και χαρά.

Η προέλευση των παζλ μας ταξιδεύει στο 1760, όταν στην Ευρώπη οι κατασκευαστές χαρτών, κολλούσαν τους χάρτες επάνω σε ξύλο και τους έκοβαν σε μικρότερα κομμάτια. Στην πορεία η μέθοδος αυτή χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό παιχνίδι στα σχολεία, για να μαθαίνουν τα παιδιά γεωγραφία, τοποθετώντας τα κομμάτια του χάρτη στις σωστές θέσεις.

Με το πέρασμα των χρόνων, οι υλοποιήσεις αυτές βγήκαν από τις εκπαιδευτικές αίθουσες, μεταφέρθηκαν σε χαρτόνι (για οικονομικούς και πρακτικούς λόγους) και μετατράπηκαν σε ψυχαγωγικά παιχνίδια, απεικονίζοντας διαφορετικά θέματα, όπως τα σημερινά παζλ – τα οποία πλέον διατίθενται και σε τρισδιάστατη μορφή!

παζλ το [pázl] Ο (άκλ.) : επιτραπέζιο παιχνίδι για έναν παίκτη, το οποίο συνίσταται στην αποκατάσταση μιας ζωγραφικής παράστασης που έχει τεμαχιστεί σε πολλά μικρά και ακανόνιστου σχήματος κομμάτια.

Mια παραδοσιακή και απλή δραστηριότητα για τα παιδιά

To παζλ αποτελεί ένα σχετικά οικονομικό παιχνίδι, το οποίο μπορεί να προσφερθεί απλόχερα σε ένα παιδί, τόσο από τους γονείς όσο και από το ευρύτερο περιβάλλον του. Τα οφέλη από την συναρμόλογη του είναι πολλά, αρκεί να δώσουμε στο παιδί τη δυνατότητα να επιλέξει ένα από τα αγαπημένα του θέματα.

Σημαντικό ρόλο παίζει και ο βαθμός δυσκολίας (όσον αφορά το πλήθος και τους χρωματικούς συνδυασμούς των κομματιών), οπότε προσοχή στις υποδείξεις του κατασκευαστή.

  • Βελτιώνει τη μνήμη: Όταν το παιδί συναρμολογεί ένα παζλ πρέπει να θυμάται το μέγεθος, το χρώμα ακόμα και τα σχήματα των παραστάσεων που επεξεργάζεται. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να διαχωρίζει και να ομαδοποιεί τα κομμάτια, ακόμα και εάν δεν ταιριάζουν εκείνη τη στιγμή, καθώς μετά από κάποια ώρα θα τα χρειαστεί.
  • Ενισχύει την αυτοπεποίθηση: Στις μικρότερες ηλικίες, το παιδί νιώθει ότι αρχίζει να ολοκληρώνει δραστηριότητες που του αναθέτουν οι ενήλικες και αισθάνεται υπερήφανο για τον εαυτό του.
  • Ενισχύουν την υπομονή: Το παιδί μαθαίνει να έχει υπομονή και να χειρίζεται τη απογοήτευση του, όταν δεν μπορεί να ταιριάξει τα κομμάτια.
  • Βελτιώνει τον οπτικοκινητικό συντονισμό: Για να ολοκληρωθεί ένα παζλ, το παιδί θα πρέπει να συντονίσει τα χέρια και τα μάτια του, καθώς θα πρέπει να επεξεργάζεται, να γυρίζει, να τοποθετεί και να αφαιρεί τα κομμάτια.
  • Αναπτύσσει την κριτική σκέψη: Μέσα από το παζλ το παιδί θα μάθει να ενεργοποιεί τη σκέψη του, ώστε να επιλύσει το πρόβλημα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, το παζλ. Μέσα από αυτόν τον τρόπο το παιδί προετοιμάζεται για την επίλυση καθημερινών προβλημάτων, μαθαίνοντας ότι όπως όλα τα κομμάτια δεν ταιριάζουν σε όλα τα παζλ έτσι και οι λύσεις για κάθε πρόβλημα απαιτούν σκέψη και διαφορετική προσέγγιση.
  • Αναπτύσσει τις κινητικές δεξιότητες του: Μέσα από το παζλ το παιδί αναπτύσσει μία πιο λεπτή κινητικότητα, καθώς η συναρμολόγηση του απαιτεί μικρές και προσεγμένες κινήσεις.
  • Αναγνωρίζει σχήματα, αριθμούς, γράμματα, αντικείμενα: Τα περισσότερα παζλ απευθύνονται σε μικρές ηλικίες και περιέχουν σχήματα, αριθμούς, γράμματα, ζώα και διάφορα άλλα αντικείμενα. Έτσι το παιδί εκπαιδεύεται και μαθαίνει αυτές τις έννοιες με έναν πιο διασκεδαστικό τρόπο.

Ένα διανοητικό παιχνίδι με θεραπευτικές ιδιότητες

Η ολοκληρωση ενός παζλ είναι κάτι περισσότερο από τη δημιουργία μίας εικόνας, είναι μία διαδικασία που διεγείρει τον εγκέφαλο, βελτιώνει την αυτοσυγκέντρωση, ανακουφίζει από το στρες και αφήνει ένα αίσθημα ολοκλήρωσης. Μάλιστα, έρευνες διαπιστώνουν ότι η εμπλοκή με τη δραστηριότητα αυτή συμβάλλει ακόμα και στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ.

Η έρευνα εξέτασε τη σχέση μεταξύ των πνευματικών παιχνιδιών (πx. παζλ, σταυρόλεξα, κάρτες) και της πνευματικής οξύτητας ενηλίκων στην ηλικία των 50+ ετών. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που παίζουν αυτά τα παιχνίδια – τουλάχιστον κάθε δεύτερη μέρα – είχαν καλύτερη απόδοση σε τεστ μνήμης και σε άλλες νοητικές λειτουργίες.

Πολλά παζλ χρειάζονται ώρες ή μέρες μέχρις ότου ολοκληρωθούν και για τον λόγο αυτό απαιτούνται διαλείμματα. Η επικέντρωση στα μικρά κομμάτια μιας ατελούς εικόνας δημιουργεί μια χαλαρωτική εμπειρία, ανακουφίζοντας από το άγχος της καθημερινότητας. Τα κομμάτια ενώνονται, η εικόνα παίρνει μορφή και μια έντονη αίσθηση ολοκλήρωσης διαπερνά το άτομο.

Β. Ορφανίδης

Για εκπώσεις.... το μυαλό πάει Πλαίσιο