Τελευταία άρθρα

HDR: Ο «πόλεμος» των φορμά

Μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στην ποιότητα της τηλεοπτικής εικόνας τα τελευταία χρόνια - πέρα από την έλευση των 4K πάνελ - είναι η μορφή περιεχομένου HDR (High Dynamic Resolution), η οποία προσφέρει ρεαλιστικά χρώματα μέσα από μία ευρεία παλέτα χρωμάτων. 

Θυμάστε καθόλου τη διαμάχη μεταξύ Blu-Ray (Sony, Panasonic, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung Electronics) και HD-DVD (Toshiba, NEC, Sanyo, Memory-Tech Corporation, Microsoft, RCA, Intel, Venturer Electronics) πριν από μερικά χρόνια;

Όπως κάθε νέα τεχνολογία, έτσι και το HDR έχει μετατραπεί σε «Μήλον της Έριδος» για τους κατασκευαστές, οι οποίοι για άλλη μία φορά προωθούν στην αγορά διαφορετικά φορμά, υποστηρίζοντας (ο καθένας ξεχωριστά και για δικούς του λόγους) την επιλογή του προκειμένου να αναδείξει την ανωτερότητα των προϊόντων τους.

Έτσι, αυτή τη στιγμή υπάρχουν στον ορίζοντα τέσσερα διαφορετικά φορμά HDR, τέσσερις διαφορετικές τεχνολογίες, οι οποίες διεκδικούν την προτίμηση των κταναλωτών …παρέα με το περιεχόμενο των πορτοφολιών τους.

Ας ρίξουμε μία πιο προσεκτική ματιά στο φαινόμενο “HDR”.

HDR10

Το HDR10 είναι ένα "ανοιχτό" πρότυπο, οι προδιαγραφές του διαμορφώνονται από μεγάλο αριθμό κατασκευαστών, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν από αυτούς χωρίς την καταβολή χρημάτων για πνευματικά δικαιώματα - στη Dolby για παράδειγμα.

Αποτελεί στάνταρ φορμά για τους 4K Ultra-HD Blu-ray δίσκους και υποστηρίζεται από τη Sony (PlayStation 4), την Microsoft (Xbox One S), τη Samsung, την Panasonic και τη Sharp.

Σε σχέση με το “κλειστό” Dolby Vision, το HDR10 μπορεί να διαχειριστεί εικόνα με χαμηλότερη χρωματική πληροφορία (10-bit) και φωτεινότητα η οποία δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 1000 nits, σε αντίθεση με τα 10,000 nits / 12-bit της Dolby.

Dolby Vision

Όπως φανερώνει και το όνομα του, το Dolby Vision αποτελεί δημιουργία της Dolby, πράγμα που σημαίνει πως οποιαδήποτε εταιρεία επιθυμεί να αναπαράγει περιεχόμενο μέσω αυτού, οφείλει να καταβάλλει στην αμερικανική εταιρεία το ανάλογο - για τα σχετικά δικαιώματα - χρηματικό αντίτιμο.

Το σαφώς πιο απαιτητικό αλλά και πιο εξελιγμένο Dolby Vision υπακούει σε ένα συγκεκριμένο σετ προδιαγραφών (οικοσύστημα Dolby Cinema), παρέχοντας οδηγίες για την παραγωγή 4Κ περιεχομένου σε όλα τα στάδια, από τη λήψη μέχρι την τελική του επεξεργασία.

Η πλατφόρμα Amazon Video υποστηρίζει μετάδοση περιεχομένου HDR10 αλλά και Dolby Vision

Έχοντας στη «φαρέτρα» της και το πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης πολυκάναλου ήχου Dolby Atmos, η Dolby προσβλέπει σε ακόμα υψηλότερες απολαβές, της οποίες θα καταφέρει να εξασφαλίσει αν καταφέρει να καθιερώσει το δικό της HDR φορμά - αν και τα περισσότερα σύγχρονα πάνελ δεν μπορούν ακόμα να το υποστηρίξουν.

HLG (Hybrid Log-Gamma)

To HLG είναι ένα από τα νέα HDR πρότυπα της αγοράς, το οποίο αναπτύχθηκε από το βρετανικό BBC και το NHK της Ιαπωνίας με στόχο τη βέλτιστη δυνατή ποιότητα μετάδοσης ζωντανών εκπομπών (live broadcast).

Για τη μετάδοση του χρησιμοποιείται ένα ενιαίο σύστημα διανομής (Single Distribution Bitstream) και μπορεί να αποκωδικοποιηθεί από τους δύο αποκλειστικούς δέκτες αλλά και από τους μη παραδοσιακούς HDR δέκτες.

To νέο αυτό πρότυπο έχει σχεδιαστεί για να δώσει τη δυνατότητα στους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς να στείλουν HDR μεταδόσεις μέσω καλωδιακής σύνδεσης και να προσφέρει περιεχόμενο "live streaming" καθιστώντας το HLG μία εξαιρετική επιλογή για υπηρεσίες μετάδοσης HDR.

Το 2016, η LG συνεργάστηκε με το BBC και την Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση προκειμένου να παρουσιάσει HFR (High Frame Rate) HLG περιεχόμενο, το οποίο είναι συμβατό τόσο με τα συστήματα μετάδοσης MPEG DASH (IP streaming) όσο και με τα συστήματα DVB-T2.

Η τεχνολογία HFR (High Frame Rate) είναι μια νέα τεχνολογία η οποία βελτιώνει την ποιότητα των Ultra HD εικόνων, εμφανίζοντας έως και 100 με 120 καρέ ανά δευτερόλεπτο - για ζωντανά χρώματα αλλά και πιο ρεαλιστική κίνηση στην οθόνη.

Advanced HDR

Το Advanced HDR είναι το τέταρτο και ίσως λιγότερο ενδιαφέρον φορμά, το οποίο χρησιμοποιείται για τη μετατροπή SDR (Standard Dynamic Range) σήματος σε HDR σε ανάλυση 4Κ, καθώς το φάσμα του πρώτου δεν επαρκεί για να μεταφέρει την απαιτούμενη ποσότητα πληροφορίας που χρειάζεται το δεύτερο.

Με απλά λόγια, είναι ένα μεγαλύτερο φάσμα τηλεοπτικού σήματος υπερυψηλής ανάλυσης, το οποίο όμως έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι συμβατό με την πλειοψηφία διαφορετικών HDR συσκευών (και τεχνολογιών) - προκειμένου να χρησιμοποιηθεί άμεσα από τυχόν ενδιαφερόμενα τηλεοπτικά δίκτυα (οπότε ευτυχώς κρατάμε τις 4Κ τηλεοράσεις που έχουμε).

Δημιουργήθηκε από το τμήμα Broadcast Services Division της γαλλικής Technicolor - το οποίο ανήκει στην Ericsson - ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα παροχής ψηφιακού (Cable, Telco, Satellite, Mobile) περιεχομένου στον κόσμο.